VOC Danmark
Deltagelse
i VOC i rally i Danmark:
-
I VOC kan deltage biler fra Volvos serier 200,
700 og 900, udstyret med 4-cylindret benzin- sugemotor. Yderligere kan
modellen 850, med 5-cylindret benzin-sugemotor deltage.
-
Bilerne skal både hvad angår
sikkerhedsudrustning og teknik passe ind under RUs reglement for
gruppe-E, hvori bilerne kan deltage, efter homologering og rallysyn.
-
Som udgangspunkt skal bilerne være i original
stand og være udstyret udelukkende med originale dele.
-
Bilerne må opbygges efter de for VOC i Sverige
gældende reglementer som forefindes på
www.volvooriginal.com
-
Desuden skal bilerne overholde DASU’s reglement
2 kapitel 253 og 296
Følgende
afvigelser i forhold til de oprindelige Svenske reglementer er gældende:
-
Alt udstyr i kabine og bagagerum bortset fra
dørbeklædninger, instrumentbord og midterkonsol, må fjernes.
Varmeapparat og blæser skal forblive originalt og intakt. Luftgæller i
siderne af instrumentbordet må afbrydes/fjernes hvis dette er nødvendigt
af hensyn til sikkerhedsburet.
-
Dørbeklædninger må ombetrækkes og deres
fasgørelsesmetode er fri. Disse må modificeres af hensyn til styrtbøjle.
-
Der er ingen øvre begrænsninger for
sikkerhedsbøjle og –bur. Fastgørelse af disse er fri, både hvad angår
type og antal forudsat at FIAs regler overholdes.
-
Rat og rat nav er frit.
-
Fælge er fri op til 7” i bredden og 16” i
diameter.
-
Der må alene anvendes fjedre i originale
dimensioner, men fabrikatet er frit.
Enhedsstøddæmpere
leveres af seriesponseren Lindebjerg Car Parts. Alle af fabrikat
Bilstein.
240: Foran PE3-3083 Bag B46-2211 740/940: Foran
P36-0292 eller P36-3067
Bag
B36-1274 eller B36-2203. På 850 kan der anvendes følgende: se separat VOC 850
reglement.
-
Udstødning er fri efter manifold på biler fra
alle tre serier. Katalysator er påkrævet for ALLE biler, uanset årgang.
-
EGR- , pulsair- og EVAP-systemer må afbrydes og
fjernes. De dele af det svenske basisreglement som omhandler regler der
alene er indført af hensyn til udstødningsgassens indhold, må fraviges.
De danske regler for rallysynede biler skal i stedet respekteres.
-
Krumtap remskive er fri og dermed også remmenes
længde, men ikke deres type og antal.
-
Den originale instrumentering skal forblive
standard. Ekstra instrumenter må monteres. Placering er valgfri.
-
Speedometerkabel må fjernes hvis anden
hastighedsmåler forefindes.
-
Forvarmerslange og de dele der hører til
forvarmersystemet må fjernes.
-
Ledninger og relæer som ikke har betydning for,
at udstyr krævet af færdselsstyrelsen fungerer, må fjernes. Elektriske
komponenters placering må ændres hvis dette er nødvendigt på grund af
sikkerhedsburets placering.
-
Udstyr for opbevaring af 2.kørers papirer må
monteres på valgfri plads.
-
Forstærkning af alle påskruede dele er fri, og
ekstra forstærkninger må monteres i valgfri udførelse og fabrikat. Dette
gælder f.eks. forstærkning mellem bærearmsbefæstigelse og forbro, eller
mellem fjedertårnene og torpedopladen. Det er ikke tilladt at fuldsvejse
karrosseriet.
-
Beskyttelsespladers antal og udformning er fri,
men må ikke være fremstillet af composit-materiale.
-
Ruder må udskiftes med uoriginale, men skal
være af samme dimension og materiale som originalt.
-
Bremsecalipre fra renoveringsindustri må
benyttes, forudsat at de er fuldstændig identiske med de originale.
-
Der er intet krav om at motorer skal passe til
karosseriets årsmodel.
-
Liste omkring forruden på 200-modeller må
fjernes, forudsat at der i stedet etableres anden afslutning, således at
bilens udseende ikke skæmmes.
-
Originale sikkerhedslåse på front- og bagklap
må fjernes.
-
Generelt er dæk frie, men regler for diverse
cups og mesterskaber skal respekteres ved deltagelse i disse.
-
I afdelinger af VOC-Cup DK, må der kun anvendes
dæk af følgende fabrikat og type:
Yokohama A048 og A035 vis ikke andet er oplyst af
VOC cup ledelse. Udlanske deltager kan deltage på dæk lig Yokohama 048.Dæk må
kun skæres efter leverdør forskrifter.
I
tvivlstilfælde vil fortolkning af dette reglement alene blive foretaget af
VOC DKs ledelse.
Erik
Larsen og Steen Christensen
|